Det här med service... Ett av kriterierna på SJ måste vara att man inte kan le, inte kan hälsa och om man tilltalar en resenär med mer än " BILJETTEN TACK!" så gäller det att kunna håna resenären. Förstår inte hur deras anställningsintervjuer går till.
Perrongen i Knivsta i måndags: massor med folk som skulle åka till jobbet efter ledigheten. Givetvis skiiiiiitlång kö till de två stackars biljettautomaterna. Ni som aldrig varit med om det förut: att köpa biljett i dessa automater är ett lotteri. Ena gången funkar det nästa inte. Ungefär varannan lyckades köpa sin biljett. Till slut var det min tur. Köp - stoppa i kort - ta ur kort - stoppa i kort igen - ta ur kort (allt enligt instruktion på skärmen) Nu börjar de bakom mig bli smått irriterade. En vänlig själ kom för att hjälpa till. Vi konstaterade att hans kort inte heller funkade. Nu är tåget på ingång. Det är säkert tio som ännu inte köpt sin biljett. Jag har två val. Vänta tills tåget gått och då välja automat nummer två, kanske bättre lycka i den eller chansa på att få köpa på tåget. Jag chansade på att få köpa biljett på tåget. Det var ju trots allt strul med biljettmaskinen.
Biljetttanten kom. BILJETTEN sa hon med myndig stämma.
- Ja e ja det blev typ lite problem när jag skulle köpa biljetten, stammade jag fram och höll mitt bankkort krampaktigt i handen och tänkte att nu slänger de av mig i farten.
- Vad då för problem, sa tanten barskt och högt så att alla hörde
- Ja e strul med maskinen
- Definiera strul säger hon och ser sig omkring i vagnen för att riktigt försäkra sig om att ALLA som satt eller stod upp skulle höra och veta att här satt en idiot som inte visste hur man köpte biljett och hon skulle minsann inte få komma undan SJ charmoffensiv!
- Ja alltså den funkade inte....
- Nähä, sa hon. Ingen annan har upplevt samma sak!
Då såg jag en person komma till min räddning
- Jo jag också! Det var han som liksom jag konstaterat att det inte gick att handla biljett ur SJs nya fina maskin.
Det slutade med att jag fick köpa biljett på tåget utan tilläggsavgift. Fick jag en ursäkt? Var det nån som trodde det?
Det är inte första gången jag ser detta beteende hos SJ personal. Ett tips till de som jobbar med medarbetarfrågor: ödmjukhet och var inte så jävla skitnödiga och ta inte er själva på så stort allvar! Jag förstår ungar som blir livrädda när dessa monster till servicepersonal sätter klorna i nån stackare som inte hunnit lösa biljett eller som missförstått biljettreglerna!
Senare på kvällen stötte jag på ett ytterligare stolpskott till servicepersonal men det tar jag inte här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kul om du kommenterar